رونق هنر طلا سازی در استان یزد
سازندگان طلای یزد

رونق هنر طلا سازی در استان یزد

اما آنچه در چند سال اخیر این صنعت را با معضل مواجه کرده ورود بی رویه طلاهای خارجی است. طلاهای خارجی با طرح های متنوع توانسته جای طلاهای یزدی را بگیرد و اکثر مشتریان این روزها بیشتر طالب طلاهای خارجی هستند تا طلاهای ساخته شده توسط طلاسازان یزدی. مرتضی ملک ثابت یکی از طلا فروشان یزدی می گوید : طلاهای خارجی هم از لحاظ تنوع در طرح و هم از نظر کیفیت ، بهتر از طلاهای داخلی است و این باعث شده تا اکثر مشتریان طلای خارجی خریداری کنند. خانم دهقانی که حدود 30 سال سن دارد و برای خرید طلا به بازار آمده است می گوید : تقریبا هر طلایی که به نظرم زیبا آمده ساخت خارج بوده و متاسفانه تنوع در طلاهای یزدی جایی ندارد. رئیس اتحادیه طلافروشان یزد می گوید : طلا سازان ترکیه برای تغییر و تنوع در کارهای خود از طراحان متعدد استفاده می کنند و این در کیفیت و بازار فروش آنها تاثیر به سزایی داشته است.

نجفی می افزاید همانطور که در صنعت نساجی از طراحانی که در دانشگاه تحصیل کرده اند استفاده می شود باید زمینه حضور طراحان در حوزه طلاسازی هم فراهم شود. وی با انتقاد از سنتی بودن صنف طلا و جواهر می گوید : بسیاری از تولید کنندگان طلا در یزد به صورت سیستم استاد و شاگردی اداره می شود و اطلاعات از استاد به شاگرد و به صورت سنتی منتقل می شود در حالی که به سبب آموزش های به روز و کارآمد می توان فاصله تولیدات داخلی و خارجی را به حداقل رساند. نجفی همچنین با اشاره به ممنوع شدن واردات طلاهای خارجی می گوید : طلاسازان یزدی چندی است با کپی برداری از طرح های خارجی ، کارهای خوبی را به بازار عرضه کرده اند و اگر این کار ادامه داشته باشد شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود. کاظم فرهنگ دوست از طلاسازان یزدی می گوید : تا چند سال پیش حدود 30 نفر در کارگاه طلاسازی مشغول به کار بودند اما به دلیل پرشدن بازار از طلاهای خارجی الان فقط 6 نفر در کارگاه مشغول به کارند. فرهنگ دوست می افزاید : زمانی در یزد حدود 2 هزار و 500 کارگاه طلا سازی فعال بود اما اکنون تنها 600 کارگاه فعال است. اما ابراهیم رضیه از طلافروشان یزدی می گوید : کارهای طلاسازان داخلی اجرت بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست. رضیه می افزاید : هر گرم طلای ساخت خارج حدود 6 هزار تومان اجرت دارد اما طلاهای داخلی با همان طرح های خارجی هر گرم حدود هشت هزار تومان اجرت دارد. اسدی طلاساز یزدی هم دلیل اجرت بالای طلاهای خود را کهنه بودن دستگاههای خود عنوان میکند و می گوید : با وجود این دستگاهها قادر به رقابت با طلاسازهای خارجی نیستیم و دولت باید برای به روز کردن دستگاهها به ما کمک کند. اسدی می گوید : برای خرید دستگاههای جدید حدود 2 میلیارد تومان سرمایه نیاز است و از آنجا که براساس قانون هیچ گونه وام و تسهیلات بانکی به محصولات زینتی تعلق نمی گیرد هیچ یک از بانک ها و موسسات مالی تسهیلاتی را در اختیار این صنف قرار نمی دهند. نجفی رئیس اتحادیه طلافروشان یزد می گوید : کشور ترکیه در یک سرمایه گذاری کلان ، با خرید امکانات و ماشین آلات و استفاده از طراحان حرفه ای توانسته در صادرات طلا پیشرفت مطلوبی داشته باشد. نجفی می افزاید : بهترین طلاسازان کشور ، یزدی هستند و اگر دولت ابزار و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد می توانند بازارهای خارجی را هم از آن خود کنند. فرهنگ دوست از دیگر طلا سازان یزدی می گوید : برای ایجاد تنوع در طرح ها باید زمینه حضور طلاسازان داخلی به خارج از کشور باز شود و این تنها از طریق حضور طلاسازان در نمایشگاههای بین المللی میسر خواهد بود و لازم است دولت در این زمینه به این صنف کمک کند. فرهنگ دوست می افزاید با حضور در این نمایشگاهها نه تنها معایب طرح های داخلی برطرف می شود بلکه امکان صادرات هم برای طلا سازان ایجاد خواهد شد. ایران به عنوان کشوری تک محصولی شناخته می شود و این در حالی است که از پتانسیل های خوبی برای درامد زایی در کشور وجود دارد. بر اساس تخمین کارشناسان ، سالانه بیش از 300 تن طلا در کشور گردش دارد و با وجود نیروی انسانی متخصصی که در این زمینه در کشور و به خصوص در استان یزد وجود دارد می توان با برنامه ریزی صحیح زمینه صادرات و درامدزایی را برای کشور ایجاد کرد. در صورت تامین دستگاه ها و تجهیزات مدرن امکان افزایش صدور طلا از ایران فراهم مى شود.

برپا کردن نمایشگاههای متعدد ، حضور طلاسازان داخلی در نمایشگاههای بین المللی ، سرمایه گذاری و همکاری دولت برای وارد کردن ابزار و امکانات پیشرفته برای ساخت زیور آلات ، ایجاد تنوع در زیور آلات ساخته شده با استفاده از طراحان حرفه ای و توجه به سلیقه مشتریان می تواند زمینه را برای تحول در این صنعت مهیا کند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 1:1 :: نويسنده : ستار

درباره وبلاگ

تشکر ازبازدید شما دوست عزیز
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سازندگان طلای یزد و آدرس yazdgold.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 1040
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

گلدستار gold satar

'گلد ستارgoldsattar